Getting there..

30 augustus 2017 - Songo, Mozambique

Dit is zeker een van de interessantere heenreizen geweest. De heenreis bestond uit 4 stukken (3 vluchten en een bus) die als volgt gepland waren:
1: Amsterdam - Lissabon, zo'n 2:45 h vliegen met vertrek op 28 aug. 06:15
2: Lissabon - Maputo, zo'n 10 uur vliegen met vertrek  op 28 aug. 19:10
3: Maputo - Tete, zo'n 1:45 uur vliegen met vertrek op 29 aug. 11:00
4: Tete - Songo, zo'n 2:30 uur met de bus.

De reis zou dus bijna 2 dagen duren met de eerste dag 11 uur overstaptijd in Lissabon, mooi excuus om even wat van de stad te zien dus. Dit heb ik dan ook gedaan en het was zeker leuk om even een paar uurtjes door de smalle straatjes van Alfama te lopen en daarna even een kijkje te nemen bij Castelo de São Jorge.

Teruggekomen op het vliegveld van Lissabon ontving ik helaas een email van LAM dat mijn vlucht van Maputo naar Tete was aangepast en i.p.v. 11:00 nu om 21:00 zou vertrekken. Als dit niet al vervelend genoeg is betekende dit ook dat ik die dag niet meer in Songo kon komen omdat de weg voor de bus te gevaarlijk is om te berijden s' nachts. Overnachten in Tete dus maar en de volgende dag de bus pakken.

Gelukkig kon ik nog net een beetje bereik krijgen om mijn HCB-contact in Songo  op de hoogte te stellen voordat ik op het volgende vliegtuig stapte.
Mijn HCB-contact in Maputo heeft mij gelukkig heel goed geholpen en heeft LAM aangespoord een hotel voor mij te regelen zodat ik tijdens mijn wachttijd even kon ontspannen en opfrissen. Ook heeft HCB een hotelkamer in Tete voor me gereserveerd en gezorgd dat ik vervoer had daar naar toe.

Zeer tevreden met de hulp van HCB dus. Helaas heb ik na aangekomen in mijn hotel in Maputo moeten constateren dat de oplader van mijn laptop uit mijn backpack was gestolen ergens tussen Amsterdam en Maputo. Vervelend maar niet het einde van de wereld dacht ik, ik kan immers wel gewoon een nieuwe kopen. Niet dus, Macbook is geen populair product in Mozambique en ben dinsdag de hele middag tevergeefs van electronica- naar electronica winkel gelopen in Maputo  op zoek naar de oplader die ik nodig heb.

Ik heb nog een lijntje uitgegooid bij een winkel in Tete maar ik heb weinig hoop aangezien het in de hoofdstad al niet gelukt is. Waarschijnlijk toch een uit Nederland opsturen dan en maar hopen dat het aankomt en geen 2 a 3 weken gaat duren.

Eerst maar eens in Songo zien te komen vandaag. De bus is op dit moment al zo'n 2:45 uur te laat en niemand weet hoelaat hij wel gaat komen.

1. Rob Veldhuis:
    31 augustus 2017
    Je kan niet alles hebben in het leven Sven :-), balen man maar succes met het laatste stuk naar Songo !