Aan het (veld)werk.

10 september 2017 - Songo, Mozambique

De tweede week was een stuk productiever dan de eerste. De aanwezigheid van Rosaque bleek essentieel te zijn in het op gang brengen van de nodige voorbereidingen voor het veldwerk. Straks wordt ik opgepikt door Juma en Humberto (2 collega's van HCB) en zullen we 10 dagen weg zijn om metingen te doen in het veld. We rijden vandaag eerst naar Tete om daar met 3 of 4 mannen van ARA-Zambezi samen te komen die ook mee gaan. Het komende veldwerk is dan ook eigenlijk een opdracht van ARA-Zambezi die op verschillende plekken meetapparatuur willen installeren om waterdieptes, regenval, en verdamping te meten. Juma en Humberto gaan mee om hun daarin te assisteren en ik ga mee om (met hulp van hun) mijn metingen uit te voeren. Maandag ochtend vroeg vertrekken we vanuit Tete naar de eerste meetlocatie op de Luangua rivier. In de opvolgende dagen zullen we volgens planning nog 6 andere zijrivieren meepakken, 7 in totaal dus:

1. Luangua (of Duângua)
  2. Mucanha
  3. Muze
  4. Vúzi
  5. Mucangadeze
  6. Tongoé
  7. Aruângua (Luangwa)

De eerste 6 zullen naar alle waarschijnlijkheid helemaal droog zijn maar in de Aruângua zal nog wel water stromen. Hier is ook een grote kans dat de aanwezigheid van krokodillen een opstakel kan vormen voor het doen van metingen. Ik ben dus benieuwd!
Een ander nadeel is dat we bij de Aruângua niet ver van de monding in de Zambezi af kunnen komen vanwege de bereikbaarheid. Dit is natuurlijk niet ideaal vanwege backwater effects. Daarnaast zal het rivierbed erg breed zijn, voor wat ik op Google zal minimaal zo'n 800 meter, waardoor de lengte van de meetsectie ingekort zal moeten worden vanwege batterij capaciteit. Ook moeten we nog toestemming krijgen van de Zambiaanse autoriteiten om met een drone over de grens te vliegen maar dat moeten we daar zien te regelen.
We zullen een aantal nachten in het veld moeten slapen maar waar mogelijk zullen we lodging zoeken in de dorpen in het gebied vanwege veiligheids- en logistieke overwegingen.

Voor de rest ben ik verhuisd deze week (woensdag) en zit ik nu in een mooi huis dat eigenlijk veel te groot is voor mij alleen (zie foto's). De prijs is hetzelfde als waar ik voorheen zat maar ik heb nu in ieder geval wel een uitgeruste keuken dus ik ben nu gelukkig wel in staat om gewoon zelf te koken. Eigenlijk wordt natuurlijk veel meer voor dit huis betaald maar ze hebben mij een gunst verleend omdat het toch niet gebruikt wordt op het moment. Er schijnt niet echt een middenweg te zijn, het is of een hotel, of een complete gezinswoning.

De markers die ik nodig heb voor de luchtfoto's, hebben we bij de werkplaats van HCB laten maken. Alleen bleek toen we ze vrijdag op kwamen halen dat er van de 20 die besteld waren, maar 13 geschilderd waren en ook nog eens alleen maar zwart i.p.v. zwart-wit. Ik heb gisteren dus zelf nog even een ochtend staan schilderen op de oprit (zie foto's). Zwarte verf was niet verkrijgbaar dus ik heb nu 13 goeie markers wat in principe genoeg moet zijn. Mochten we er ter plekke toch meer willen moeten we even improviseren in het veld. Misschien kan ik bijvoorbeeld met duct tape een kruis maken op de ongeschilderde platen die ik wel mee zal nemen.

Ik begin langzamerhand hier en daar wat mensen te ontmoeten en wat woordjes Portugees te leren. Nog lang geen conversatie-niveau maar goed. Ik ben de komende 10 dagen met 6 mannen waarvan er voor zover ik weet 2 een klein beetje engels praten dus dat zal een goede oefening zijn.

Ik hoop tussendoor nog een update te kunnen schrijven maar dat is natuurlijk even afwachten. Ik heb er in ieder geval wel zin in!

P.s.
Voor de geïnteresseerde, mijn lokale nummer is: +258 87 29 68 971
Whatsapp blijf ik gewoon om mijn NL nummer gebruiken.

1. Cora Koomen:
    10 september 2017
    Ziet er goed uit.
    Succes met de metingen. Hopelijk gaat alles goed.
    xxx mam
  2. Sven Veldhuis:
    11 september 2017
    Kleine update vanuit ARA-Zambezi in Tete. Maandag vroeg vertrekken is uiteraard iets uitgelopen. De huidige schatting is over een uur. Ik ben er ook net achter gekomen dat de helft van mijn markers van de laadbak is afgewaaid/gevallen. Die liggen nu dus ergens tussen Songo en Tete, hopelijk kunnen de locals daar er iets leuks mee. Volgende keer dus dubbel checken of mijn collega ze goed heeft vastgezet. Aanpas- en improvisatie vaardigheden worden wel gelijk getest.
  3. Sven Veldhuis:
    11 september 2017
    P.s. Ik heb een fotootje geplaatst van het onderzoeksgebied ter verduidelijking van mijn verhaal (al staan niet alle rivieren met naam aangegeven).
  4. Rob Veldhuis:
    12 september 2017
    Geweldig Sven, je hebt je draai al aardig gevonden zie ik :-). Haha, altijd alles zelf checken, vooral in deze landen, is niet negatief bedoeld he.. Veel succes de komende dagen en ik bel je binnenkort even op je lokale nummer. Pas op voor de kroks.... :-). Big hug from your daddy.