Zuid Afrika

14 oktober 2017 - Maputo, Mozambique

Vanochtend ben ik vanuit Johannesburg naar Maputo gevlogen waar ik op dit moment zit te wachten op mijn volgende vlucht naar Tete. Mijn vakantie in Zuid-Afrika zit er dus weer op helaas, de afgelopen 16 dagen zijn voorbij gevlogen!

Op een weekendje weg na, was dit mijn eerste vakantie sinds de kerst dus ik heb er zeer van genoten. Zuid-Afrika is op alle vlakken een enorm divers land, zowel cultureel als geologisch en klimatologisch. Zo'n beetje alles wat je kunt verzinnen is wel ergens in het land te vinden.
Het was erg fijn om weer even in een omgeving te zijn waar alles toch even wat meer ontwikkeld en beter geregeld is en iedereen Engels verstaat, zeker omdat deze reis nogal ongepland en onvoorbereid was.

Zuid-Afrika is een groot land (zo'n 30 keer Nederland) dus het was even puzzelen wat ik wou en kon zien in 'maar' 14 dagen. Aangezien ik op- en van Johannesburg vloog was vooral Kaapstad enigszins lastig. Maar na zoveel enthousiaste verhalen van verschillende mensen wou ik toch wel heel graag even een kijke nemen. Gelukkig heeft Zuid-Afrika meerdere budget-airlines! Uiteindelijk zijn dit de plekken die ik bezocht heb:
- Johannesburg
- Northern Drakensberg
- Durban
- Kaapstad

In Johannesburg moest ik sowieso een visum voor Mozambique bemachtigen en dit ging bijzonder voorspoedig, het heeft me maar 1 dag gekost. Daarnaast was Johannesburg voornamelijk een culturele ervaring en heb ik veel over de apartheid geleerd en de nasleep hiervan.
Northern Drakensberg ging ik heen omdat ik had gehoord dat je daar goed kon hiken en daar was absoluut niks van gelogen. Vanwege het weer heb ik helaas niet alle dagen kunnen wandelen maar het was echt een heel mooi gebied.
Durban is een hippe stad aan de kust waar ik het weekend door heb gebracht en, zoals ik al gehoopt had, ook nog heb kunnen duiken. Daarnaast heb ik voornamelijk gerelaxed en nog even wat van het nachtleven uitgeprobeerd.
Vanaf Durban ben ik naar Kaapstad gevlogen waar ik nog zo'n 3.5 dag had. Ik had het natuurlijk al verwacht maar dit was toch echt niet genoeg, er is gewoon teveel te zien en te beleven in Kaapstad. Mijn dagen in de stad waren een combinatie van sightseeing, hiken, en wijnproeverijen.
Gisteren ben ik weer terug gevlogen naar Johannesburg en vandaag dus weer naar Mozambique.

Mijn tweede vlucht is net als op de heenweg weer een halve dag verschoven dus het is nog even afwachten of ik vandaag nog in Songo kan komen aangezien ik pas 17:15 in Tete ben. Ze hebben me verteld dat er voor vandaag nog wel vervoer terug is geregeld maar dat moet ik eerst nog maar zien voordat ik het geloof.

In ieder geval, vanaf maandag weer met nieuwe energie aan de bak en verder met waarvoor ik hier gekomen ben!

Ik heb een aantal foto's van mijn trip geplaatst.

1. Marcia:
    14 oktober 2017
    Je hebt die rechtop lopende eenden gezien! Super gaaf. Rare beestjes haha
  2. Linsy:
    14 oktober 2017
    Om jaloers op te worden! Fijn dat het zo een leuke vakantie was.. 😙
    Succes weer met je project!
  3. Rob Veldhuis:
    19 oktober 2017
    Mooie foto's van Zuid-Afrika Sven :-)
    Ben je nog goed aangekomen in Tete ?
  4. Sven Veldhuis:
    19 oktober 2017
    Bedankt pap. Op de vertraging na wel goed aangekomen in Tete ja. Ondanks dat het al na 5en was zou er alsnog vervoer voor mij naar Songo zijn geregeld die avond, dus dat was mooi. Echter toen ik het vliegveld uitliep en er maar niemand kwam heb ik toch even iemand gebeld. Er bleken nog 2 andere mensen van dezelfde vlucht naar Songo gaan maar die hadden denk ik eerder hun bagage terug en waren dus eerder buiten. De chauffeur had besloten dat hij 2 mensen ook wel genoeg vond en is toen dus weggegaan zonder mij. Toen ik na ruim een uur wachten eindelijk iets terug hoorde waren ze al halverwege Songo. Ik heb de nacht dus in Tete moeten doorbrengen maar het vervoer naar Songo de volgende dag ging gelukkig redelijk voorspoedig.
  5. Cora Koomen:
    20 oktober 2017
    Zo te zien heb je een geweldige tijd gehad. Nu nog het laatste stukje. Geniet ervan.
    Cd's mam
  6. Lianne en Nick:
    5 november 2017
    Wauuuuw wat mega vet zeg Sven! Ziet er prachtig uit!
    Over 10 dagen kom je weer thuis! Succes nog even! We missen je!
    Veel liefs, Lian en Nick
  7. Rob Veldhuis:
    8 november 2017
    Hoi Sven, is je inkt op ? :-)
    Kom je 15 november weer thuis ?