Terug in Delft

15 november 2017 - Delft, Nederland

Toch nog maar even een korte post om de blog een beetje afsluiting te geven.

Gisteren (14-11) in het eind van de middag ben ik weer aangekomen in Delft.
Ik had graag in de tussentijd nog 1 of 2 updates geschreven op de blog maar de zeer beperkte toegang tot internet die ik in de laatste 1.5 week had heeft me daar niet toe in staat gesteld.

Na mijn terugkomst uit Zuid-Afrika ben ik gelijk aan de slag gegaan met het regelen van een tweede fase data-collectie in het veld. Aangezien mijn eerste week veldwerk nogal onbevredigend was en ik nog steeds geen informatie had verzameld van rivieren met historische stroming-data, wou ik heel graag nog data verzamelen bij rivieren waarbij dit wel het geval is. Dit was vanaf het begin ook al mijn prioriteit. De betreffende rivieren waren Rio Capoche, Rio Luia, en Rio Cherisse.

Voor mijn vertrek naar ZA hadden ze het doen overkomen alsof deze tweede fase allemaal geen probleem zou zijn maar dat bleek achteraf toch iets anders. HCB wou eigenlijk geen moeite stoppen in rivieren die benedenstrooms van hun dam liggen (wat dan ook het geval was), en ARA-Zambeze wou me op zich wel ondersteunen maar alleen in de week dat hun zelf ook al veldwerk in dat gebied gepland hadden. Dit viel echter in de periode nadat ik Songo al verlaten zou hebben.

Na twee weken van veel geduld kreeg ik van HCB uiteindelijk gelukkig toch te horen dat ze me gingen ondersteunen met een voertuig en 1 extra man. Dit werd Humberto (die ook al mee was de eerste fase). Helaas spreekt Humberto geen woord engels, dat werd dus een uitdaging.

Van maandag 6-11 t/m woensdag 9-11 zijn we in het veld geweest en heb ik data kunnen verzamelen van de bovengenoemde 3 rivieren. De eerste dag hebben we Cherisse gedaan, de tweede dag Capoche, en de derde dag Luia. Bij Rio Cherisse hadden we een lokale jongen (Dinho) om hulp gevraagd en hij is de 2e en 3e dag ook weer meegegaan.
De dagen waren erg heet met temperaturen van boven de 40 graden. Dit had de tweede dag ook als gevolg dat de drone en mijn telefoon (waarmee ik de drone bestuur) niet optimaal functioneerde.

Helaas was het waterpas instrument dat we deze keer bij hadden nog ouder dan die van de vorige keer en bood geen mogelijkheid tot hoek-bepaling (alleen elevatie dus). Dit hield in dat we alle onderlinge afstanden tussen de markers met de hand moesten meten m.b.v. een meetlint. Dit zorgde voor veel meer werk en was regelmatig lastig omdat de hemelsbrede lijn tussen twee markers belemmerd werk door bijv. vegetatie.

De dagen waren lang en heet (ik dronk zo'n 5-6 L/d) maar de locaties waren veel geschikter dan tijdens fase 1 en ik had natuurlijk veel meer tijd. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat deze metingen een stuk beter resultaten gaan opleveren dan die uit fase 1.
Helaas toen we bij Cherisse begonnen met foto's maken stond de zon al redelijk laag dus ik hoop de foto's niet onderbelicht zijn of veel schaduw bevatten.
Ik heb van de 3 locaties een foto toegevoegd.

Woensdag avond laat kwamen we weer in Songo aan en vrijdag ochtend ging ik al naar Tete om naar Maputo te vliegen. Ik had dus alleen nog de donderdag om alles af te ronden en in te pakken. Ik heb donderdag middag nog mijn resultaten tot dusver gepresenteerd aan de hydrology afdeling van HCB wat nog wel een aantal nuttige tips naar boven bracht.

Vrijdag ochtend had ik al de bus naar Tete en later die middag het vliegtuig naar Maputo. Het weekend heb ik dus in Maputo doorgebracht en maandag morgen was mijn vlucht naar Lissabon.

Ondanks het vieze weer vind ik het heel fijn om weer thuis te zijn.

1. Rob Veldhuis:
    15 november 2017
    Dat was dus roeien met de riemen die je had, geen luxeprobleem.

Grote klasse Sven, ik hoop dat de bevindingen bruikbaar zijn.

Heel fijn dat je weer veilig terug bent in herfstachtig NL.
  2. Huub Savenije:
    16 november 2017
    Knap, Sven. Ik zie uit naar je verhalen.
  3. Opa:
    16 november 2017
    welkom thuis Sven; bedankt
    voor je mooie verhalen tijdens je trips en hopelijk gauw tot ziens.